1. Świat Toyoty
  2. Nowości
  3. Pięć nowych Toyot GR DKR Hilux EVO T1U w Rajdzie Dakar i W2RC 2024
18 grudnia 2023

Nowa Toyota GR DKR Hilux EVO T1U

Pięć ulepszonych modeli wystartuje w Rajdzie Dakar i W2RC 2024

Toyota pokazała ulepszoną wersję rajdowego modelu – GR DKR Hilux EVO T1U, która wystartuje w Rajdzie Dakar 2024 oraz w W2RC. W najtrudniejszym rajdzie terenowym świata zespół TOYOTA GAZOO Racing wystawi aż pięć załóg. Dwa nowe duety będę bronić tytułu dla marki w W2RC.

W zbliżającym się Rajdzie Dakar 2024, podobnie jak i w Mistrzostwach Świata FIA w Rajdach Terenowych (W2RC), TOYOTA GAZOO Racing wystawi najliczniejszą jak dotąd reprezentację. Zespoły wystartują udoskonaloną Toyotę GR DKR Hilux EVO T1U, której nazwa odzwierciedla nie tylko ulepszenia auta, ale także nową grupę Ultimate.

Alain Dujardyn, szef zespołu TGR W2RC, tak mówił o tym pojeździe:

„Nowy GR DKR Hilux EVO T1U zawiesza poprzeczkę jeszcze wyżej, a nasz skład załóg jest najbardziej konkurencyjny w całej stawce. Już nie możemy się doczekać, kiedy rozpocznie się rywalizacja”.

Nowa Toyota GR DKR Hilux EVO T1U

Rajdowa wersja Hiluxa przeszła spore zmiany, by być jeszcze bardziej konkurencyjną i w pełni wykorzystać potencjał nowych przepisów grupy T1 Ultimate. Nowy model GR DKR Hilux EVO T1U jest teraz o 100 mm szerszy od swojego poprzednika. Ma też udoskonalone zawieszenie oraz wydajniejszy układ chłodzenia silnika, co przekłada się na większą wytrzymałość jednostki napędowej. Poprawiono również system klimatyzacji, by zwiększyć komfort załogi w ekstremalnych upałach na pustyni.

Dokonując zmian, inżynierowie Toyoty wiele uwagi poświęcili trwałości oraz niezawodności Hiluxa. Wszystkie nowe podzespoły i rozwiązania były testowane podczas W2RC i SARRC. Podczas tych zmagań Hilux przejechał łącznie prawie 30 000 km. Dodatkowe testy przeprowadzono również na terenach pustyni Kalahari w RPA i Namibii.

Dakarowy Hilux na nowe biopaliwo

Podczas zbliżającego się Rajdu Dakar 2024 Toyota spełni założenia programu Dakar Future i to na długo przed wyznaczonym na 2026 rok terminem. To efekt współpracy z marką Repsol i 18-miesięcznych testów nowego biopaliwa w najtrudniejszych warunkach (takich jak pustynia w Namibii).

Warto podkreślić, że silnik nowej Toyoty GR DKR Hilux EVO T1U został przystosowany do zasilania biopaliwem Repsol Renewable Fuel 70R+. W co najmniej 70% powstaje ono z odnawialnych odpadów (takich jak np. zużyty olej kuchenny) i jest zgodne z europejską dyrektywą o odnawialnych źródłach energii i ogranicza ślad węglowy o przynajmniej 70% w porównaniu z konwencjonalną benzyną.

Zespół łączący doświadczenie i młodość

Zespół TOYOTA GAZOO Racing zbliżających się startach będą reprezentowali:

  • 20-krotny uczestnik Rajdu Dakar Giniel de Villiers,

  • najszybsi kierowcy młodego pokolenia w W2RC – Lucas Moraes oraz Seth Quintero,

  • dwóch debiutantów – Saood Variawa i Guy Botterill.

Giniel De Villiers debiutował w Rajdzie Dakar ponad 20 lat temu. Na swoim koncie ma zwycięstwo z 2009 roku i w sumie osiem miejsc na podium. 19 razy kończył rajd w pierwszej dziesiątce, z czego 15 razy – w pierwszej piątce klasyfikacji generalnej. W Rajdzie Dakar 2024 pilotował go będzie Dennis Murphy.

Lucas Moraes debiutował w Rajdzie Dakar 2023 i zajął tam znakomite trzecie miejsce w klasyfikacji generalnej. W zbliżających się zawodach nawigować go będzie Armand Monleón.

Seth Quintero, z którym załogę utworzy Dennis Zenze, w 2021 roku jako 18-latek został najmłodszym etapowym zwycięzcą Rajdu Dakar. Rok później ustanowił rekord 12 etapowych wygranych z rzędu w klasyfikacji lekkich pojazdów prototypowych. Quintero wspólnie z Zenze zdobyli niedawno tytuł mistrzów świata W2RC w T3.

Warto też wspomnieć, że Moraes i Quintero wraz ze swoimi pilotami będą również rywalizować w W2RC 2024. Oprócz Rajdu Dakar pojadą też w czterech innych terenowych maratonach: Abu Dhabi Desert Challenge (luty–marzec), Rally-Raid Transibérico (kwiecień), Desafio Ruta 40 (czerwiec), Rajd Maroka (październik).

Rajdowi debiutanci

Zespół TOYOTA GAZOO Racing w Rajdzie Dakar 2024 będą reprezentowały też dwie debiutanckie załogi. Pierwszą utworzą młody 18-letni kierowca rajdowy i wyścigowy z RPA Saood Variawa, którego pilotem będzie doświadczony Francois Cazalet.

Variawa ma już na swoim koncie sukcesy w barwach TOYOTA GAZOO Racing South Africa, rywalizując w mistrzostwach samochodów turystycznych RPA oraz mistrzostwach RPA w rajdach terenowych. Jego ojciec, Shameer Variawa, ukończył dwa razy Rajd Dakar jako członek zespołu TOYOTA GAZOO Racing, a teraz Saood będzie chciał pójść w jego ślady.

Drugi debiutancki zespół utworzą Guy Botterill (kierowca) i Brett Cummings (pilot).

Botterill ma imponujące osiągnięcia w rajdach rozgrywanych w RPA, a od 2023 roku przeniósł się na stałe do konkurencji rajdów terenowych, zdobywając tytuł wicemistrza RPA. Cummings jest wieloletnim członkiem zespołu TOYOTA GAZOO Racing i zazwyczaj zasiada na prawym fotelu w aucie Henka Lategana, który nie może wziąć udziału w przyszłorocznym Rajdzie Dakar z powodu urazu barku.

Variawa i Botterill wspólnie z De Villiersem będą w sezonie 2024 realizować program testów i ciągłego rozwoju Toyoty GR DKR Hilux EVO T1U. Załogi wystartują w całym cyklu bardzo wymagających mistrzostw RPA w rajdach terenowych (SARRC).

Rajd Dakar 2024

Najnowsza edycja Rajdu Dakar wystartuje 5 stycznia 2024 roku. Najpierw rozegrany zostanie krótki prolog w pobliżu północnego miasta Al-Ula, a następnie sześć długich i bardzo trudnych etapów, w tym innowacyjny etap „48 hour Chrono”. Po nim zawodnicy będą mieli jeden dzień w stolicy Arabii Saudyjskiej Rijadzie na odpoczynek, regenerację i solidny serwis aut. Sześć kolejnych etapów poprowadzi rajd z powrotem w kierunku północnej części kraju. Meta rajdu zaplanowana została na 19 stycznia w nadmorskim mieście Yanbu.

Specyfikacja Toyoty GR DKR Hilux EVO T1U

Silnik Twin Turbo V6 model V35A z Land Cruisera 300
Moc/moment obr. 264 kW (362 KM) przy 5300 obr./min/620 Nm
Sterowanie silnikiem Motec
Przepisy kontrolne doładowanie ograniczone przez referencyjną charakterystykę mocy FIA
Skrzynia biegów Sadev, 6-biegowa, sekwencyjna
Mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu (przedni, centralny, tylny)
Sprzęgło ceramiczne, dwutarczowe, 215 mm średnicy
Podwozie przestrzenna rama rurowa
Nadwozie Toyota Hilux Double Cab Pick-Up, kompozytowe
Rozstaw osi 3140 mm
Rozstaw kół 2025 mm
Długość 4810 mm
Szerokość 2300 mm
Wysokość 1890 mm
Masa 2010 kg, zgodnie z minimum FIA (masa netto)
Przednie zawieszenie podwójne wahacze, 350 mm skoku
Tylne zawieszenie podwójne wahacze, 350 mm skoku
Felgi Evo Course, 17"
Opony BF Goodrich, 37"
Zbiornik paliwa FT3 FIA, 540 litrów