TOYOTA GAZOO Racing zwycięża w Rajdzie Dakar

GR DKR Hilux T1+ załogi Al-Attiyah/Baumel najszybszy

2022-01-17

Zespół TOYOTA GAZOO Racing po raz drugi w historii zwyciężył w Rajdzie Dakar. Jako pierwsi linię mety przekroczyli Nasser Al-Attiyah i Mathieu Baumel w Toyocie GR DKR Hilux T1+, których przewaga nad konkurencją wyniosła 27 minut i 46 sekund. To drugie zwycięstwo katarskiego kierowcy dla zespołu. Poprzednio dokonał tego w 2019 roku.

Tegoroczny Rajd Dakar wystawił uczestników oraz ich pojazdy na ciężką próbę. W dniach 1–14 stycznia kierowcy musieli pokonać 4261 km odcinków specjalnych oraz prawie drugie tyle całej trasy rajdu z odcinkami dojazdowymi.

Podczas całych zmagań Al-Attiyah i Baumel nie mieli sobie równych, prowadząc od startu do mety. Wygrali prolog i dwa etapy, cały czas kontrolując sytuację w klasyfikacji generalnej.

„To niesamowite uczucie! Prowadziliśmy od samego początku, a później kontrolowaliśmy nasze tempo przez resztę rajdu. Dziękuję TOYOTA GAZOO Racing i naszym sponsorom za wsparcie, a Glynowi Hallowi, szefowi naszego zespołu, za zbudowanie tego fantastycznego GR DKR Hiluxa T1+. Jestem niesamowicie szczęśliwy” – powiedział czterokrotny już triumfator tej imprezy. Pochodzący z Kataru Al-Attiyah nie ukrywa, że jego marzeniem było zwycięstwo w kraju arabskim.

44. edycja Rajdu Dakar

Historia Rajdu Dakar sięga 1978 roku. Do 2007 roku zawodnicy ścigali się w Afryce. W drugiej dekadzie XXI wieku rywalizowano w Ameryce Południowej, gdzie w 2019 roku TOYOTA GAZOO Racing za sprawą duetu Al-Attiyah/Baumel odniosła swoje pierwsze zwycięstwo w kategorii samochodów. Odkąd w 2020 roku Rajd Dakar przeniesiono do Arabii Saudyjskiej, Katarczyk był dwukrotnie blisko triumfu, przyjeżdżając na metę na drugiej lokacie w 2020 i 2021 roku.

W 2022 roku Al-Attiyah już nie miał sobie równych. Stało się tak za sprawą zupełnie nowej Toyoty GR DKR Hilux T1+. Samochód od poprzednika różnił się większymi kołami i oponami, większym skokiem zawieszenia, a także znanym z modelu Land Cruiser GR Sport 3,5-litrowym silnikiem V6 z podwójnym turbodoładowaniem.

Zwycięstwo GR DKR Hiluxa T1+ to kolejny dowód na to, że inżynierowie TOYOTA GAZOO Racing cały czas przesuwają granice w tworzeniu coraz lepszych samochodów.

„To nieprawdopodobne zwycięstwo Nassera, Mathieu i całego zespołu. Wygrać ten rajd zupełnie nowym GR DKR Hiluxem T1+ to coś niesamowitego. Chciałbym zadedykować ten triumf pamięci dr. Johana van Zyla (zmarłego w 2021 roku prezesa Toyota Motor Europe – przyp. Toyota), wizjonera, który przez lata wspierał dakarowy program TOYOTA GAZOO Racing. Jesteśmy dumni z naszych osiągnięć i jestem przekonany, że dr Van Zyl też tak by się czuł” – powiedział Glyn Hall, szef zespołu.

Sukces całego zespołu TOYOTA GAZOO Racing

W tegorocznym Rajdzie Dakar doskonale się spisywali również pozostałe zespoły TOYOTA GAZOO Racing. Giniel De Villiers i Dennis Murphy wygrali jeden odcinek specjalny i ukończyli rajd na piątym miejscu w klasyfikacji generalnej. Dwa etapowe zwycięstwa odniósł także Henk Lategan nawigowany przez Bretta Cummingsa, którzy ostatecznie uplasowali się na 31. miejscu. Wyżej, bo na 15. lokacie, sklasyfikowano zbierających dakarowe doświadczenia Shameera Variawę i Daniego Stassena.

Warto również wspomnieć, że na trzecim miejscu rajd ukończył duet Yazeed Al Raihji/Michael Orr, startujący Hiluxem poprzedniej generacji przygotowanym przez zespół Overdrive Toyota.

Land Cruiser znów najlepszy w klasie

Przygotowany przez zespół Toyota Auto Body Land Cruiser dziewiąty raz z rzędu triumfował w kategorii samochodów produkcyjnych. Wygrał zespół w składzie Akira Miura i Laurent Lichleuchter, drugie miejsce zajęli Ronald Basso i Jean Michel Polato, także w Land Cruiserze.

Był to ostatni start Toyoty Land Cruiser serii 200. W przyszłorocznej edycji Rajdu Dakar zespół wystawi nowe auto, zbudowane na bazie najnowszego Land Cruisera serii 300.

Gratulacje zawodnikom startującym samochodami Toyoty przesłał prezes Toyota Motor Corporation, Akio Toyoda.

„Jestem niesamowicie zadowolony z wyników naszych samochodów: Hiluxa, Land Cruisera i Hino. Toyota Motor Corporation i firmy z Toyota Group nadal będą dążyć do tworzenia coraz lepszych samochodów, wykorzystując doświadczenia zdobyte w motorsporcie. Na początku tego roku jestem o tym przekonany bardziej niż kiedykolwiek wcześniej” – napisał Toyoda.

Rajd Dakar 2022

  1. Al-Attiyah (Katar) / Baumel (Andora) TOYOTA GAZOO Racing 38 h 33 min 3 s
  2. Loeb (Francja) / Lurquin (Belgia) Bahrain Raid Xtreme +27 min 46 s
  3. Al Rajhi (Arabia Saudyjska) / Orr (Wlk. Brytania) Overdrive Toyota +1 h 1 min 13 s
  4. Terranova (Argentyna) / Carreras (Hiszpania) Bahrain Raid Xtreme +1 h 27 min 23 s
  5. De Villiers (RPA) / Murphy (RPA) TOYOTA GAZOO Racing +1 h 41 min 48 s
  1. Variawa (RPA) / Stassen (RPA) TOYOTA GAZOO Racing +3 h 55 min 33 s
  1. Lategan (RPA) / Cummings (RPA) TOYOTA GAZOO Racing +11 h 51 min 21 s